D-drops – D3 vitamin

CV0178_n

Csecsemők: 400–1000 NE/nap
Gyermekek (1-6 év): 600–1000 NE/nap
Gyermekek (6 év felett): 600–1000 NE/nap
Serdülők: 800–1000 NE/nap
Felnőttek: 1500–2000 NE/nap
Kövér felnőttek: 3000–4000NE/nap
Terhes nők: 1500–2000 NE/nap”

A D-vitamin kapcsán bizonyára mindenki fejében elsőként az iskolai tanulmányaink során tanultak ugranak be: „zsíroldékony vitamin”, a „kalcium felszívódásának segítője” stb. A legújabb kutatások azonban arra mutatnak rá, hogy ez a régi ismerős sokkal többet tud, mint amennyit eddig gondoltuk róla. Az elmúlt időszakban szinte hetente jelentek meg új, a D-vitamin eddig nem ismert hatásait bemutató tudományos eredmények. A teljesség igénye nélkül ezekből gyűjtöttünk össze egy csokorra valót.

Közismert, hogy a D-vitamin a kalcium és foszfor felszívódásának és anyagcseréjének befolyásolásán keresztül óriási szerepet játszik az egészséges csontozat, illetve fogak fejlődésében, melynek különösen nagy jelentősége van a magzati életben. A közelmúlt tudományos eredményei azonban arra is rámutattak, hogy az anya nem megfelelő D-vitamin-ellátottsága az alacsony súllyal születés, valamint az egyes típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét is növelheti a gyermekben. Utóbbi oka valószínűleg az, hogy az anyai D-vitamin-hiány jellemzően a terhesség második harmadában alakul ki, ami a magzati hasnyálmirigy (az inzulin termeléséért felelős szerv) fejlődése szempontjából kritikus időszak. További kutatások összefüggéseket találtak az anyai D-vitamin-hiány és a gyermek életének későbbi szakaszában kialakuló bipoláris zavarok, illetve a szklerózis multiplex kialakulása között is.

A szklerózis multiplex a D-vitamin-ellátottsággal, illetve a bőrünk D-vitamin-képzését elősegítő napsütéses órák számával általánosságban is kapcsolatba hozható, ugyanis előfordulása az Egyenlítőtől távolodva egyre növekszik; aktivitása pedig a téli, „sötét” hónapokban magasabb.

Felnőtt korban a megfelelő D-vitamin-ellátottság az egészséges csonttömeg eléréséhez és megtartásához elengedhetetlen, valamint egyre világosabbá válik, hogy a D-vitamin komoly rizikócsökkentő hatással lehet bizonyos daganatos megbetegedésekben is. A nyolcvanas években a Cedric és Frank Garland kezdeményezte kutatás – melyben azt vizsgálták, hogy a vastagbélrák előfordulása miért jóval alacsonyabb a napsütötte délnyugati amerikai államokban – mára odáig jutott, hogy a D-vitamin 17-féle ráktípus kockázatát csökkenti.

A felfedezések azonban itt még nem érnek véget: a D-vitaminnak óriási szerepe van az immunrendszer működésében (többek között a fertőzésekkel szembeni válaszreakció serkentésével), és elősegíti az inzulintermelést (hiányával a 2-es típusú cukorbetegség valószínűsége nő). Az elégtelen D-vitamin-ellátottság növeli a magas vérnyomás, az érelmeszesedés és a szívinfarktus kockázatát is, valamint izomgyengeséggel is járhat, mely az alacsony csontsűrűség mellett az egyik fő oka annak, hogy az EU tagállamaiban minden 30. másodpercben bekövetkezik egy csontritkulás „okozta” csonttörés*. Itt megjegyzendő, hogy a tudományos ajánlásokban szereplő kalciumbevitel csak megfelelő D-vitamin-ellátottság mellett elegendő!

Miért is fontos mindez? A D-vitamin-ellátottság mérésére többféle kezdeményezés is indult, de az eredmények mindenhol megdöbbentőek: a D-vitamin-hiány gyakorisága a mérsékelt égöveken világszerte 60-70% (!) körüli.

Ez elsősorban a táplálékkal bevitt alacsony mennyiséggel, valamint a napsütéses órák számának csökkenésével magyarázható, illetve azzal, hogy ha szabad levegőn is vagyunk, a bőrünk nagy részét lefedjük. A D-vitamin felszívódása is zavart szenvedhet, például emésztőrendszeri betegségek esetén, de bizonyos gyógyszerek szedése – például. kortikoszteroidok, bizonyos vérhígítók – is csökkenti.

A korábbi hiedelmekkel ellentétben túladagolásától sem kell tartanunk, az ugyanis csak extrém esetekben – például hónapokon át tartó, 10000 NE feletti napi mennyiségnél – fordulhat elő. Fontos tudni, hogy bár a bőr D-vitamin-képző képessége nagy, bizonyos fénymennyiség után már nem nő, illetve hogy a D-vitamin pótlására a szolárium nem alkalmas! Mindenképp ajánlatos lehet tehát a D-vitamin pótlása különösen az ősztől tavaszig terjedő időszakban.

Források:

  • William B. Grant, M. F. Holick: Benefits and Requirements of Vitamin D for Optimal Health: A Review; Alternative Medicine Review Vol. 10, Nr 2, 2005
  • Orvosi Hetilap, Szupplementum, Akadémia Kiadó 2012. májusi különszám
  • *Delmas P, Fraser Mary. European Union challenges member states to fight the Silent Epidemic’ of Osteoporosis. Eurohealth 1998;4:1-3.